Etiketter

söndag 15 november 2015

Helgen

Min fredagskväll var fantastiskt härlig. Middag med fina tjejkompisar och massa vin.
Kanske var det vinet som straffade mig för när jag vaknade upp på lördagsmorgonen så hade jag vansinnigt ont. Kan inte förstå varför jag hade så ont utan att ha mens? Blev orolig och ledsen men eftersom citodenen hjälpte och det onda inte kom tillbaka när den väl gått ur kroppen så kändes det bättre.

Jag vet att vin är inflammationsfrämjande som så mycket annat gott. Jag har läst mycket om hur kosten eventuellt kan påverka endometrios och tror mycket på att äta IFD kost, dvs en inflammationsfri diet. Det är egentligen inga konstigheter, det man vanligtvis säger är nyttigt vs onyttigt är ungefär detsamma även från ett IFD perspektiv men det finns några enkla grunder att ha i bakhuvudet. Om ni är intresserade kan ni läsa mer på bl.a. http://alltomifd.se/grunderna-i-ifd/ .

Jag tänker att endometrios ju är en kronisk inflammation i kroppen och att jag rimligtvis borde kunna hålla den mer i schakt om jag äter mat som inte gör att inflammationen får mer energi att härja inne i mig. Tyvärr har det dock aldrig varit min grej att följa en diet och den senaste veckan, när jag varit på resande fot med jobbet samt stressad, så är det ännu svårare att hålla sig borta från snabbmat och godis. Kanske är det just det som gjorde att jag vaknade upp med den extrema smärtan igår!

Även idag vaknade jag upp med en relativ hög smärta. Det liksom känns som att någon vill såga ut min vänstra äggledare, vilket ju är omöjligt eftersom den redan är borta men det är där smärtan sitter just nu.

Att jag nu fått ondare igen gör mig orolig och rädd, men också lite mer motiverad att verkligen försöka börja tänka på kosten och också komma igång med träningen. Träning är ju också bra för kroppen och mycket tyder på att det också hjälper mot endometrios även om det inte från läkarnas sida ingår som en del i behandlingen. Kanske borde det dock göra det. Som vid diabetes typ II när man får ett tränings- och kostschema utskrivet som ett typ av recept som man måste följa. Det skulle antagligen göra det enklare för mig att prioritera både träningen och kosten om läkarna följde upp och förhörde mig hur det gick med den delen. Jag får väl försöka skriva ut mitt egna recept och se det som min medicin så att jag inte slarvar. Kanske skulle smärtan bli bättre då, om inte annat så mår jag säkert bättre generellt för aldrig/sällan hör man folk klaga på att de blir sämre av bra mat och träning :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar