Etiketter

tisdag 10 november 2015

Gör jag det jag vill med mitt liv?

Jag har trivts på mitt jobb sedan jag började för dryga 4 år sedan. Jag jobbar som skattekonsult och har älskat det. Verkligen inte haft jobbångest alls. Kanske sista dagen på sommarsemestern, men då kanske inte så mycket för att jag ska tillbaka till jobbet utan mer för känslan över att sommaren tagit slut och att livet passerar förbi för fort.

Det senaste månaderna har dock satt sina spår i mig och jag har börjat ifrågasätta vad jag tycker om och vad jag vill göra med mitt liv. Nu låter det här kanske lite väl pretentiöst men det finns så mycket man kan göra, så många möjligheter. Är det skattekonsult jag vill vara? Är det ens skatterätt jag vill hålla på med, eller ens juridik? Kanske borde jag testa på något helt annat istället?

Mitt första drömyrke var radiopratare. Jag satt ofta och spelade in mig själv på band med en mikrofon när jag intervjuade folk (dvs min syster eller mig själv). Det här var när jag var väldigt liten, kanske 5-6 år men jag kommer ihåg att jag älskade det. När jag blev lite äldre ville jag bli lärare. Jag älskade min lärare så det var nog det som gjorde att jag också ville bli det men jag vet att det tilltalade mig att hjälpa andra, att påverka så många människors liv. Efter det ville jag bli journalist eller författare för jag älskade att skriva. Jag påstår inte att jag var bra på det men drömmen var ändå att få ge ut en bok.

Nu sitter jag här efter 3 år på en samhällsekonomisk gymnasieutbildning, 4,5 år på juristlinjen (jag provade också på att plugga lite psykologi och ekonomi på universitetet) och sedan 4 år som skattekonsult. Jag frågar mig varför jag hamnade just här och om det är det här jag verkligen vill göra med mitt liv. Vad är det jag tycker är roligast, inte bara med mitt jobb utan generellt? Vad är jag bra på? Hur ska man veta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar