Etiketter

måndag 18 januari 2016

Viktuppgång

Jag ska nog inte klaga egentligen. Jag har alltid kunnat äta vad jag vill och i princip inte rört på mig alls utan att gå upp i vikt för det. Men usch vad jobbigt jag tycker att det är att jag gått upp av de dubbla p-piller jag stoppar i mig varje dag nu. Sambon är ju glad för att brösten blivit stora/större men inte ens det kan jag känna någon glädje i. Stora bröst gör mig bara att se ännu större ut och jag tycker inte det är särskilt snyggt med stora bröst heller. Det gör bara att jag ser vulgär ut i en något urringad klänning eller blus och jag känner mig inte alls bekväm med att visa klyftan på jobbet eller alls.

Ja, jag förstår att det får mig att låta som en väldigt ohärlig person. "Stackars mig som aldrig behövt gå upp i vikt och som alltid ätit allt jag velat och som nu har fått lite föra stora bröst!" Stackars mig. Men alla kan inte vara värst och jag har bara mig själv att utgå ifrån. Jag har gått upp 5 kg sen i somras. 5 kg sen jag började äta hormonerna. Jag väger nu 3 kg mer än jag sagt att jag någonsin ska väga (förutom de ggr jag förhoppningsvis lyckas bli gravid). Jag mår dåligt av det. Jag skulle nog fortfarande inte beskrivas som tjock men det handlar om min egen självbild. Det handlar också om att jag knappt kan ha mina kläder längre. Att allt sitter lite för tight och att jag måste knäppa upp byxorna när jag ätit.

Det är också den här sjuka hungern som jag känner alldeles för ofta fast jag inte äter mindre än tidigare, snarare mer. Jag känner igen hungern från när jag åt hormoner när jag var yngre. Det är en hungern som gör att magen vänder sig ut och in och ett det överväldigande illamåendet som välter över mig om jag inte genast efter första kurret stoppar något i munnen. Det är en obehaglig hunger och äter jag inte omgående blir jag obehaglig mot min omgivning. Innan hormonerna kunde jag såklart vara hungrig, men inte alls på samma nivå.

Men nu har jag försökt ta tag i detta.
- Jag får bara äta mörk choklad och popcorn såtillvida jag inte blir bjuden på gottis under helgerna för då får jag äta (däremot får jag äta mörk choklad och popcorn även under vardagar om jag vekrligen känner för det).
- Jag ska börja stå vid mitt skrivbord ca 2,5 h om dagen (med en kortare invänjnings-/ upptrappningsperiod från 1 h om dagen upp till 2,5 h). Jag läste nämligen att om man står minst 2,5 h om dagen så kan man gå ner 10 kg på ett år (källkritisk, knappast). Jag vill naturligtvis inte gå ner 10 kg för det skulle vara alldeles för mycket, men jag tänker att det kan hjälpa lite i kampen mot hormonviktökningen.
- Jag ska försöka gå minst 8 000 steg om dagen.
- Jag ska träna minst 1 ggn/vecka.

Det kanske låter som väldigt små steg men för någon som i princip ätit godis/kakor minst 5 dagar i veckan, alltid sitter som en säckpotatis framför datorn, endast kommer upp i 5 000 steg om dagen och som tränat oregelbundet i hela sitt liv så är det en början. En bra början tror jag, och jag vill inte sätta ribban allt för högt med risk för att jag då bara kommer ge upp.

Nu när jag skrivit ner det känns det mer verkligt, nu finns det ingen återvändo. Hej då 5 kg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar